donderdag 8 mei 2014

Leg GeenStijl onder de loep van Justitie


Wat was iedereen vorige maand boos over Geert Wilders' uitspraken, maar over GeenStijl, dat dagelijks in keiharde termen tekeer gaat tegen moslims, vrouwen of Marokkanen hoor je niemand. Het wordt tijd dat Justitie daar eens serieus naar kijkt, schrijft Nourdine Tighadouini.
Het woordenboek van de gemiddelde reaguurder bestaat uit de woorden rifratten, berberapen, haatbaarden enzovoort

Een politicus roept 'willen jullie meer of minder Marokkanen?' en het land is maar liefst drie hele dagen te klein. GeenStijl, één van de bekendste weblogs van Nederland, gebruikt al jaren op dagelijkse basis termen als 'zandnegers', 'apenlanden', 'islamitische primaten' en 'aandachtshoeren'. Maar dat heet innovatieve, vernieuwende of creatieve journalistiek. Ik benoem redactie en achterban van GeenStijl liever voor wat zij zijn: racistisch, discriminerend en beledigend.

De dagelijkse modus operandi van de redactie van GeenStijl: plaats een artikel over moslims, feministen of Marokkanen. Leun achterover en kijk toe hoe de eigen achterban er een orgie van racisme en seksisme van maakt. Maatschappelijke bijdrage geleverd.

Riooljournalistiek
Een bijdrage in negatieve zin. GeenStijl: 'objectief, gefundeerd en verbindend' heeft er namelijk geen enkel belang bij om waarheidsgetrouwe artikelen te publiceren. Genuanceerdheid en gedegen journalistiek vervullen de behoefte van de boze witte man namelijk niet. De vrijheid van meningsuiting staat voor de redactie van GeenStijl gelijk aan de vrijheid tot discriminatie. Entertainment moet ten koste van anderen. Gericht op sensatie en het ridiculiseren van de ander. Zie de artikelen geschreven door GeenStijl over Tofik Dibi, Fatima Elatik en Ella Vogelaar. Feiten, beweringen en meningen zijn klaarblijkelijk synoniemen van elkaar. Riooljournalistiek in optima forma.

Wanneer je de artikelen van GeenStijl analyseert, valt op dat de berichtgeving zich structureel kenmerkt door het selectief benadrukken van bepaalde feiten, terwijl andere bewust achterwege worden gelaten. Het jargon is tevens zeer manipulatief van aard: moslims maken zich schuldig aan eerwraak, maar Nederlanders zijn het slachtoffer van een familiedrama; Mohammed. B is een terrorist, maar Breivik een vertroebelde geest; Afellay is een Nederlander, maar Badr Hari is een Marokkaan, et cetera.

Onwelvallig geluid
Taal wordt er gebruikt om de lezer naar één conclusie te leiden door middel van framing, waarin specifieke woorden en beelden worden overbelicht. Het favoriete frame dat GeenStijl hanteert is dat van de zondebokken. Alle ellende komt door, in willekeurige volgorde: de multiculturele samenleving, de slinkse kerk, de PvdA, de moslims in dit land, de feminisatie van de samenleving.

Tegelijkertijd moeten Nederlandse vrouwen volgens GeenStijl blij zijn dat ze niet in een islamitisch land wonen, maar bij een GeenStijl onwelgevallig geluid worden zij meteen in de categorie 'feminazi's' of 'hoeren' geplaatst. Vraag het columniste Asha ten Broeke.

Moraalpolitie
Het woordenboek van de gemiddelde reaguurder bestaat uit de woorden rifratten, berberapen, haatbaarden, linkse kerk, naffers enzovoort. Ironisch is het trouwens wel dat de achterban radicale moslims verkettert en als een bedreiging ervaart voor de rechtsstaat en de democratie (ABN-sprekende, hardwerkende en andere praktiserende moslims worden op GeenStijl overigens ook als bedreiging gezien), terwijl de gemiddelde reaguurder en de radicale moslim juist veel met elkaar gemeen hebben. Beiden zijn voor lijfstraffen, seksistisch en onverdraagzaam. Friedrich Nietzsche en Carl Jung omschreven dit verschijnsel als projectie, waarbij men eigenschappen of emoties van zichzelf tracht te ontkennen door deze toe te schrijven aan iets of iemand anders.

Het cultiveren van onbehagen is niet innovatief, het is niet vernieuwend of creatief. Het draagt niet bij aan oplossingen of vooruitgang. Het is niet verbindend of constructief. Afbreken is altijd makkelijker dan iets nieuws opbouwen. GeenStijl staat voor het morele verval van het afgelopen decennium. Ik ben niet van de moraalpolitie, ik benoem slechts wat anderen blijkbaar niet willen benoemen.

Dode letter
We moeten onze Nederlandse gemeenschap juist opnieuw vorm gaan geven. Dat vormgeven behelst het bouwen aan een gemeenschappelijke cultuur. We hebben verbinding nodig en geen verdere verwijdering van elkaar. Het overkoepelende in onze maatschappij moeten de rechtsstaat en onze democratie zijn. Verschillende culturen kunnen elkaar wel degelijk verrijken wanneer er op een gezonde manier onderling contact is. Kortom het tegenovergestelde van het 'fenomeen' GeenStijl dat negatieve sentimenten aanwakkert en er succes mee boekt.

In mijn opinie is het tijd dat Justitie de praktijken van GeenStijl onder de loep neemt. Geen angstvallige stilte meer, maar handhaving van artikel 1 van de Grondwet. Dat artikel en het verbod op discriminatie in het algemeen worden beschouwd als fundamentele beginselen van onze rechtsorde, maar dreigen langzamerhand een dode letter te worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten