donderdag 8 mei 2014

Een bakje koffie


Nourdine Tighadouini schreef vorige week een opinieartikel in Het Parool, waarin hij Justitie opriep de praktijken van Geenstijl tegen het licht te houden. Geenstijl reageerde met een scheldkanonnade. Tighadouini doet aangifte tegen GeenStijl.
 
Ik ga niet op een kameel terug naar Marokko. Misschien wel naar Amsterdam, waar ik vandaan kom.

Kort nadat Het Parool woensdag het artikel van Nourdine Tighadouini over GeenStijl op internet had gezet, reageerde de redactie van die website met een stuk onder de kop 'Zotte zandneger wil GeenStijl verbieden.'
In het stuk schrijven ze dat de bestuurskundige Tighadouini 'slecht op de hoogte' was omdat hij niet wist dat Europese rechtspraak sinds 1979 het recht op beledigen, overdrijven en provoceren ondersteunt.
Tighadouini wordt opgeroepen om aangifte te doen als hij denkt dat GeenStijl veroordeeld kan worden voor discriminatie. Het stuk is doorspekt met de termen die GeenStijl voor Marokkanen en moslims gebruikt en waaraan Taghadouini aanstoot nam.
Het optreden van Tighadouini wordt omschreven als 'jankerig vingerwijzend slachtofferschap'. 'Waar we obligaat aan toe willen voegen: ga dan lekker terug naar je eigen middeleeuwse zandbak als je niet met de vrijheid van meningsuiting om kunt gaan.'
Tighadouini schreef onderstaande reactie op het stuk van Geenstijl.
Een bakje koffie
De reactie van GeenStijl is tekenend. Hij is hysterisch, beledigend en suggestief. Desondanks ben ik nog steeds dezelfde mening toegedaan.
GeenStijl is een bedrijf, een merk dat verkocht moet worden. Enkel de boodschap van intolerantie en xenofobie vindt gehoor bij de achterban, die gewoonweg een hekel heeft aan alles wat niet zuiver blank is. Niet iedere reaguurder zal voldoen aan dat profiel, maar het is de algemene tendens. Volgens mij is het een kwalijke zaak dat een medium als Geenstijl onbehagen in de samenleving aanwakkert, dat cultiveert en erop inspeelt.
In mijn ogen doet GeenStijl zelf huilie huilie. Binnen een uur na plaatsing van mijn stuk op Parool.nl werd gereageerd op de kenmerkende manier. Maar ik eis geen verbod, noch ben ik beledigd. Vanwege die reactie zal ik aangifte doen tegen GeenStijl. Want ik heb het recht om dergelijke woorden te laten toetsen aan de wet.
En nee, ik ga niet op een kameel terug naar Marokko. Misschien wel naar Amsterdam, waar ik vandaan kom. Eerst nog een kameel vinden.
Overigens is de redactie van GeenStijl hartelijk welkom om bij mij thuis een bakje koffie te doen. Ik sta namelijk voor rede en nuance, het gesprek. En niet voor haat en onverdraagzaamheid. En ik zet nog goede koffie ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten